Niezwykle konkurencyjny rynek produktów i usług sprawił, że konieczność reklamy i promocji jest dziś jeszcze większa niż kilka czy kilkanaście lat temu. Marketing jako proces nie słabnie, wciąż pojawiają się nowe sposoby, narzędzia i nośniki reklamy, a te znane i z powodzeniem stosowane od lat przeżywają swój prawdziwy renesans. Mowa tu głównie o reklamie typu outdoor, billboardach czy plakatach w rozmiarze XXL. I choć niewątpliwie ostatnie kilka lat należy do reklamy internetowej to tradycyjne nośniki, do których od lat jesteśmy przyzwyczajeni wciąż mają ogromną siłę rażenia.
Druk wielkoformatowy – charakterystyka
Druk wielkoformatowy jak sama nazwa wskazuje to wydruk treści oraz grafiki w dużym rozmiarze. Z uwagi na fakt, że do jego wykonania potrzebne są specjalistyczne maszyny, możemy go nazwać całkowicie innowacyjną technologią. Druk wielkoformatowy możliwy jest na wielu podłożach: materiałach banerowych, siatkach typu mesh, papierze, folii czy nawet płytach meblowych. Dzięki zastosowaniu w produkcji specjalnej technologii uzyskiwane wydruki są odporne na szkodliwe działanie promieni UV, a dla zwiększenia ich odporności stosuje się dodatkowo zabezpieczeniem laminatem. To niezwykle istotne, aby uniknąć szybkiej degradacji pod wpływem czynników zewnętrznych.
Rodzaje wydruków wielkoformatowych
Wydruki wielkoformatowe spotykamy niemal na każdym kroku: na ulicy, w galerii handlowej, na stacji paliw czy w budynkach użyteczności publicznej. Do najczęściej zlecanych wydruków tego typu należą: naklejki, plakaty reklamowe, banery, billboardy, wydruki na płótnie, rollupy, fototapety. Część z nich jest stosowana głównie wewnątrz pomieszczeń (naklejki, plakaty, fototapety), gdzie zdobią ściany salonów urody, przedszkoli czy butików. Charakteryzują się one doskonałą jakością wydruku cyfrowego i bardzo długą żywotnością.
Reklama zewnętrzna to popularne dziś tablice reklamowe czy billboardy, które wprost zalewają nasze ulice, zachęcając potencjalnych klientów do zakupu określonego produktu czy usługi.
Na co zwrócić szczególną uwagę przy zlecaniu wydruków wielkoformatowych?
Zlecając wydruk wielkoformatowy warto upewnić się, czy drukarnia, z którą współpracujemy ma odpowiednie doświadczenie w pracach tego typu oraz czy dysponuje odpowiednim zapleczem maszynowym. Te dwa istotne aspekty wpływają na technologię i jakość druku, możliwość wydruków niestandardowych rozmiarów, prędkość wydruku oraz żywotność naszej reklamy. Firma specjalizująca się w wydrukach wielkoformatowych musi posiadać specjalny sprzęt (najczęściej są to tzw. plotery solwentowe, które umożliwiają dostosowanie niemal dowolnej szerokości nadruku).
Należy też mieć na uwadze, że o trwałości naszej reklamy zadecydują też zastosowane atramenty. Ważne, by były one odporne nie tylko na ścieranie, ale również na wszelkie czynniki atmosferyczne, na jakie narażona jest reklama zewnętrzna.
Zanim zlecimy wydruk dużych rozmiarów, warto przejrzeć portfolio drukarni. Im więcej wykonanych różnych wydruków wielkoformatowych (naklejek, plakatów, banerów czy siatek), tym większa gwarancja powodzenia i jakości wydruku na wysokim poziomie oraz zadowalającej obsługi. Mile widziane są również rekomendacje od innych zadowolonych klientów.
Jeśli reklama docelowo ma znaleźć się w miejscu mocno narażonym na działanie niekorzystnych warunków atmosferycznych (słońca, deszczu czy mrozu), warto upewnić się wcześniej czy drukarnia stosuje specjalne zabezpieczenie w postaci laminatu, a w swojej technologii wydruku ma również specjalne blokery UV.
I na koniec, warto skorzystać również z możliwości przygotowania lub skorygowania projektu reklamy przez profesjonalnego grafika, który bardzo często współpracuje z drukarnią. Jego sugestie czy proponowane zmiany dotyczące kolorów, wielkości czcionki czy rozmieszczenia poszczególnych elementów projektu mogą znacząco wpłynąć na efektywność naszej reklamy. Druk wielkoformatowy nie jest ulotką. Przestrzeń, jaka jest tutaj do dyspozycji, wymaga odpowiedniego podejścia, kompetencji i zmysłu graficznego.
Wydruki wielkoformatowe warto zawsze zlecać profesjonalnej drukarni z dużym doświadczeniem, która dysponuje odpowiednim zapleczem maszynowym oraz zatrudnia kompetentnych i doświadczonych specjalistów. Nie warto tego robić na własną rękę, gdyż druk dużych formatów jest trudny, nietypowy i jego nieumiejętne przygotowanie może spowodować efekt odwrotny od zamierzonego: nieestetyczny wydruk, szybką degradację pod wpływem niekorzystnych czynników atmosferycznych, a w konsekwencji odstraszenie potencjalnych klientów i straty finansowe dla firmy.